Koupi většího bytu minimálně v kategorii 2+1 plánuje téměř pětina hlasujících. „Potvrzuje to reálnou situaci na trhu. O byty 2+1 je dlouhodobě zájem,“ říká Michal Pich, jednatel společnosti EuroNet Media, které patří portál realitycechy.cz .

Další odborníci však nesouhlasí. „Lépe se tedy prodávají malé levné byty i s tím, že nabízí mnohem menší komfort,“ říká člen představenstva Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí Jiří Pácal s tím, že lidé se nyní ohlížejí především na cenu. Podle ankety přitom nákup rodinného domu plánuje zhruba 13 procent respondentů. Zatím je však o tento typ bydlení stále menší zájem než o byty.

„Rodinný dům je snem mnoha rodin, ovšem cenová náročnost značně převyšuje cenu bytů,“ tvrdí Pich. Výsledky ankety pak svědčí o tom, že Čechy naopak do budoucna nelákají malé byty typu 1+1 ani dříve oblíbené chaty. Oba typy realit letos plánují pořídit shodně necelá tři procenta hlasujících. „Zájem o rekreační bydlení v době krize silně klesnul, lidé se snaží ušetřit na tom, co není nezbytné,“ míní mluvčí společnosti Real Spektrum Jiří Fajkus. Bezmála dvě třetiny hlasujících pak v anketě odpověděly, že letos žádný nákup nemovitosti neplánují.

Odborníci se přitom shodují, že oproti době před recesí zůstavá poptávka po bytech malá. „Počty zájemců o byty jsou zhruba na úrovni 30 až 40 procent z doby před třemi lety,“ připouští Pácal. Realitní společnosti tvrdí, že trh se začíná oživovat, ale jen velmi opatrně. Lidé si totiž uvědomují výhodnost současných cen, ale zároveň mají hluboko do kapsy. „Dříve jsme prodali nemovitost na dvě až tři prohlídky, dnes to trvá mnohem déle,“ uzavírá Fajkus.